Sunday 16 April 2017

Slaap

Het regent met Pasen. Hoe kan het ook anders. De narcissen en hyacinten laten hun kopjes hangen. Dikke druppels hangen aan de seringen en aan de appelbloesem. De wereld huilt hartstochtelijk mee met mij. Want mijn moeder is er niet meer.

Wanneer mijn zus en ik de kamer binnengaan lijkt het alsof ze rustig ligt te slapen. We naderen hand in hand het bed. Haar dochters.
Haar gezicht is zo glad. Haar ogen zijn ontspannen gesloten. 
Dag mam, zeg ik. Dag mama.
Het is voor het eerst in jaren dat ik haar weer zo noem. Waarom heb ik daar zo lang mee gewacht. 
Even zie ik haar adem halen. Ze opent haar ogen en begroet ons. Er is niets aan de hand.
Ik buig me over haar heen en omhels haar. 

Het is even na 13.00 u op 13 april. Mijn moeder is zojuist gestorven.
De dood. Ik heb haar veracht, gehaat en vervloekt. Maar vandaag heb ik toch ook sympathie voor haar. Mijn moeder slaapt rustig in haar armen. Vandaag is de dood genadig en teder.

Mijn moeder was een vechter. Ze kon niet anders. Het begon al bij haar geboorte toen ze moest vechten voor haar leven.
Vechten leerde dit Limburgse meisje daarna als geen ander.
Ze vocht tegen het verdriet om haar vader. Ze vocht tegen de boosheid van haar moeder.
Ze vocht om te kunnen studeren, om te worden waar zij van droomde. om te geloven wat zij wilde. Om te trouwen met de jongen van wie ze hield. Om kinderen te krijgen.
En later, toen ze alleenstaand was, om verre reizen te maken.

Mijn moeder: de vechter, de verpleegkundige, de dierenvriend, de oma.
De mooie, bijzondere, grappige, eigenzinnige vrouw.
Ik zal haar zo missen, maar ik moet haar laten gaan.

Dag lieve mama. Dag mam.












2 comments:

  1. Beautiful sentiment. Sorry for your loss

    ReplyDelete
  2. Van harte gecondoleerd. Ik hoop dat jouw herinneringen aan haar je over het verlies heen helpen.

    ReplyDelete